In groepsverband train je onder begeleiding van onze Nederlands kampioen Bart.

Wanneer? Elke zaterdag om 10 uur en elke woensdag avond om 18:00 uur.
Locatie: Fysio Fitness Visscher – Ruigenhoeksedijk 21 Groenekan

Deze training is geschikt voor beginners die naar een 5 kilometer toe willen werken. Maar door de unieke opzet van deze training, waarbij iedereen op zijn eigen niveau de intervals kan doen, kunnen ook ervaren lopers deze training gebruiken als aanvulling op hun normale programma. Want veel duurlopers missen voldoende intervaltraining in hun schema, die ook prestaties op langere afstanden aanzienlijk kan verbeteren.

Bart gebruikt voor zijn trainingen de souplessemethode van Klaas Lok, die op zijn beurt gebaseerd is op de methode van Herman Verheul. Deze methode deed aanvankelijk veel stof oplaaien omdat hij veel meer intervaltrainingen bevat dan duurlopers van oudsher gewend waren. Veel ervaren duurlopers en trainers vonden bovendien dat de tempo’s van de intervals te laag (!) waren. Klaas Lok, een voormalig toploper op afstanden van 3 km tot de halve marathon, legt nadruk op souplesse en looptechniek in plaats van op snelheid. Inmiddels zijn er veel (top)duurlopers die zich met zijn methode aanzienlijk verbeterd hebben. Bart zelf is van nature meer een sprinter dan een duurloper, verbeterde rond mijn 40ste zijn 10 kilometertijd met deze methode met 7 minuten.

Beginnende lopers krijgen van Bart ook een schema waarmee op eigen gelegenheid getraind kan worden. Hij besteedt tijdens de hardlooptraining veel aandacht aan looptechniek en houding. Hij houdt de intensiteit laag voor beginnende lopers maar daagt de meer ervaren lopers regelmatig uit. Uiteraard binnen de kaders van de souplessemethode, wat onder meer inhoudt dat er zelden boven de anaerobe drempel getraind wordt. Dit is niet alleen een hele effectieve trainingsmethode, het verhoogt ook nog eens het trainingsplezier!

In het midden (kampioen) Bart

Bart tijdens de start van de 60 meter sprint